Corona

Deze pagina is onder constructie: de pagina wordt nog verder aan gewerkt.

Het Corona-virus houdt de wereld in zijn greep. Onderstaand volgt daarom meer informatie over het virus inclusief een aantal tips - gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek - die effectief zijn in het bestrijden van het virus.

Info over het virus
  • Het Coronavirus bindt zich in het lichaam aan zogenaamde ACE2-receptoren op cellen van de luchtwegen. Na binding hieraan kan het virus de cellen binnendringen en zich daar snel vermenigvuldigen.
  • Het Coronavirus kan leiden tot zware ademhalingsproblemen. De longen worden door de infiltratie met het virus stijf waardoor het moeilijker wordt om adem te halen. Dit kan leiden tot een shock.
  • Bij COVID kan er sprake zijn van een enorme ontstekingsreactie; een zogenaamde 'cytokinenstorm'. Cytokinen zijn ontstekingsstoffen. Deze cytokinenstorm kan schade aanrichten in de longen, het hart en de nieren. Het is dus belangrijk om een cytokinenstorm te voorkomen.
  • Veel Corona-patiënten hebben een lage bloedsaturatie: rond de 70% in plaats van 90%. Het in de gaten houden van de bloedsaturatie is daarom van belang. Bij patiënten die opgenomen worden kan er sprake zijn van 'methymoglobinemia'. Dit houdt in dat de hemoglobine (ijzerbevattend eiwit) in het bloed niet meer in staat is om zuurstof te vervoeren. Deze patiënten zien daardoor enigszins blauw in het gezicht. Het virus verwijdert namelijk het ijzergedeelte uit het hemoglobine en dat ijzer komt in het bloed terecht. Dit vrije ijzer zorgt voor schade in de longen.
  • Het malariamiddel 'Hydroxychloroquine' zou in staat zijn om dit vrije ijzer aan te pakken zodat de rode bloedcellen weer normaal zuurstof kunnen binden.
  • Het toedienen van vitamine C in hoge dosering (via infuus) is tot op heden ook effectief gebleken in het bestrijden van het virus bij patiënten die op de IC liggen. De gebruikte doseringen daarbij variëren met de ernst van de ziekte en liggen tussen de 50 tot 200 mg per kg lichaamsgewicht per dag.
  • Bij Corona-patienten wordt vaak een verlaagd kaliumgehalte in het lichaam gevonden.

Preventieve maatregelen

Een sterk immuunsysteem is van belang om beter bestand te zijn tegen het Corona-virus. Bij een mogelijke besmetting kan het virus dan zo efficiënt mogelijk worden opgeruimd en een escalerende ontstekingsfase (cytokinenstorm) worden voorkomen.
Wat kan je doen om je basis immuunsysteem te versterken en welke nutriënten zijn daarbij erg belangrijk?
  1. Zorg voor een voeding die laag is in suikers en zetmeel. Suikers (koolhydraten) verhogen het insulinegehalte in het lichaam en verminderen de weerstand.

2. Eet veel verschillende groente en fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, flavonoïden en kalium. Zorg voor variatie! Elke dag een appel en elke ochtend havermout als ontbijt is geen gevarieerd eetpatroon.

3. Zorg voor een goede vitamine D-status in het lichaam. Ons immuunsysteem is namelijk afhankelijk van een goede vitamine D-status. In de komende wintermaanden moeten we dagelijks vitamine D3 extra innemen omdat de zon minder schijnt.
    Kies voor een vitamine D3 in druppelvorm (geen tabletjes). Dit geldt ook voor kinderen; vooral kinderen met een allergie hebben een hogere dosering nodig.
    Vitamine D komt niet veel in onze voeding voor. Eventueel kan men kiezen voor levertraan dat rijk is aan vitamine D.

4. Slik extra vitamine C: vitamine C werkt anti-viraal.
    Het vermindert het aantal dagen dat je verkouden bent en vermindert daarmee het risico om een virus op te lopen.
    Vitamine C verhoogt namelijk het aantal witte bloedcellen in het lichaam (van belang voor je weerstand).
    Virussen verlagen het vitamine C-gehalte in het lichaam waardoor het aantal witte bloedcellen daalt en je dus zwakker wordt.
    Zorg voor voldoende vitamine C-bronnen in jouw voeding zoals zuurkool, spruitjes en citrusvruchten.
    En slik daarnaast een goed vitamine C-supplement. Liefst 3 gram vitamine C verspreid over de dag innemen. Let op! Bij chemotherapie mag men geen vitamine C extra innemen.

5. Check je zinkstatus
    Zink is ook erg belangrijk voor een goede weerstand. Vooral voor mensen die al een aandoening of ziekte hebben (bv diabetes, hooikoorts, etc). Een zinktekort kan je aflezen aan je vingernagels. Heb je witte vlekjes op je nagels dan heb je een tekort aan zink. Zink vind je vooral in ongebrande en ongezouten noten en zaden.
    Heb je last van een verkoudheid of KNO-problemen? Dan is het sowieso verstandig om zink in supplement bij te slikken.

Maatregelen bij besmetting

Meet je saturatie
Heb je klachten zoals hoesten en benauwdheid op de borst? Houd dan je saturatiegehalte van je bloed goed in de gaten. Dit kan via een saturatiemeter (=pulse oximeter) dat het zuurstofgehalte in het bloed meet.
De saturatie mag niet onder de 90 zakken!

Zorg voor veel rust
Tijdens een COVID-infectie is het belangrijk om veel te rusten (en ook na herstel).
Hoe meer je beweegt, hoe meer energie er van de longen gevergd word en dat is nadelig.

Ademhaling
Probeer zoveel mogelijk te zorgen voor een diepe buikademhaling en probeer qua lighouding te wisselen tussen rugligging en buikligging.

Voeding
  • De voeding moet bestaan uit lichte maaltijden. Te zware maaltijden en gerechten vergen veel energie voor de vertering terwijl de energie nu juist naar de longen en het immuunsysteem moet.
  • Vermijd het gebruik van veel suikers en zetmeel in je voeding.
    De voeding moet laag in suikers (koolhydraten) zijn want te veel suikers in je lichaam leidt tot ontstekingen. Het lichaam moet dan nog meer ontstekingen aanvechten.
  • Heb je last van voedselintoleranties of allergieën? Dan mogen deze voedingsstoffen nu absoluut niet in jouw voeding voorkomen. Dit levert anders extra ontstekingen (toename cytokinen) in de darmen op. Daardoor kan het immuunsysteem het Coronavirus minder goed bevechten.
  • Vermijd zuivel en liefst ook producten met gluten (in brood, pasta, koek, e.d.) want deze voedingsmiddelen werken ontstekingsbevorderend.
  • Geen rauwe groente/salades: dat kost het lichaam te veel energie
  • Eet geen sterk gekruid eten
  • En drink absoluut geen alcohol
De voeding kan daarom het beste bestaan uit:
  • Zelfgemaakte groentesoepen (niet uit pak of blik)
  • Botten-bouillon (bone-broth): zelfgemaakt van biologische karkassen of beenmerg en anders kant-en-klaar, bijvoorbeeld dit merk
  • Verse groentesappen en fruitsappen
    Geen puf om deze te maken? Kijk dan eens bij dit merk. Zij leveren de sappen thuis.
    Of haal Vlierbessensap bij een natuurwinkel.
  • Smoothies
    Smoothies op basis van groente en fruit maar zonder melkproducten erin. Je kan ter vervanging van melk kiezen voor havermelk, kokosmelk, water of amandelmelk.
  • Gestoomde of gekookte groente
  • Gekookte kip
    Wil je toch wat eiwitten? Kies dan voor gekookte kip of kalkoen. Kook de kip gaar in water en eet hier een aantal stukjes van.
 Supplementen

Bij een infectie is het advies om de volgende supplementen in te nemen:
  1. Vitamine C
    Bij zware symptomen om de 3 uur een vitamine C-capsule innemen van 1 gram.
    Bij mildere symptomen volstaat 3 x daags 1 gram vitamine C
    Vitamine C verhoogt de aanmaak van het aantal T-killercellen en de aanmaak van interferon. Interferon is nodig voor het doodmaken van geïnfecteerde cellen (met bv een virus)
  2. Zink
    Zink remt de vermenigvuldiging van het virus. Mogelijk voorkomt zink ook dat het coronavirus de cel binnendringt.
  3. Vitamine D3
    Virussen verlagen het aantal vitamine D-receptoren in het lichaam. Bij infectie is het daarom belangrijk om extra vitamine D in te nemen. De bloedwaarde moet boven de 80 mmol/L liggen
  4. Melatonine

Gebruikte bronnen:
Richard Cheng, R. Vitamine C Saves Wuhan Family from COVID-19. Orthomolecular Medicine News Service. Mar 5, 2020