Labonderzoek

Loop je al langere tijd met klachten en heeft bloedonderzoek of een colonscopie niks opgeleverd? Dan kan de praktijk aanvullend onderzoek aanvragen bij bijvoorbeeld het laboratorium LHM Diagnostiek of het laboratorium Biovis.
Vooral bij onverklaarbare klachten zoals chronische vermoeidheid, aanhoudende spijsverteringsklachten (prikkelbare darm), hoofdpijn en huidklachten kan dit raadzaam zijn. Op deze manier kan er gerichter gezocht worden naar de mogelijke oorzaak van de klachten. Zo kan een voedselallergie, parasiet of een overgroei aan ziekmakende bacteriën de oorzaak zijn van je klachten.

Voorbeelden van onderzoeken die aangevraagd kunnen worden:
  • Voedselallergietesten (ImuPro test)
  • Darmfloratest
  • DAO-test: histamine-intolerantietest
  • Algemeen bloedbeeld (bloedonderzoek)
  • Screening op aderverkalking (o.a. cholesterol, homocysteine, HDL en LDL)
  • Parasietentest of candidatest
  • Screening op darmontstekingen
  • Schildkliertest (o.a. TSH, FT4, FT3, Anti-TPO, jodium)
  • Glucose metabolisme (o.a. glucose nuchter, insuline nuchter, HbA1c)
  • Vitamines en mineralen (volbloedmineraalanalyse)
  • Glutenovergevoeligheid
  • SIBO ademtest (overgroei aan slechte bacteriën)
  • Mannelijke en vrouwelijke hormonen (o.a. progesteron, testosteron, oestradiol)
  • Stresshormonen test (Neurospot)
  • Zware metalen
  • Vaginale floratest

Betreft het een bloedonderzoek, dan ontvang je van mij een aanvraagformulier en testsetje. Daarmee kan je bloed laten prikken bij een PMO prikpoli in de buurt (er zijn 600 priklocaties). Daarvoor dien je wel eerst telefonisch een afspraak te maken met PMO. De uitslag wordt naar de praktijk teruggestuurd en door mij geinterpreteerd.

Gaat het om een urine- of ontlastingsonderzoek, dan krijg je van mij een aanvraagformulier en een testsetje mee naar huis. Woon je niet in de buurt? Dan kan het testsetje naar je huis worden opgestuurd. Je vangt vervolgens dan zelf thuis een beetje urine of ontlasting op dmv het specifieke setje. De testbuisjes stuur je met bijgesloten enveloppe op naar het desbetreffende lab. De enveloppe kan via de gewone post opgestuurd worden. De uitslag wordt naar de praktijk teruggestuurd en door mij geinterpreteerd.

De onderzoeksresultaten zijn vaak na 2 weken binnen.

Kosten en vergoeding onderzoek
De prijzen variëren per aangevraagd onderzoek. Deze zijn op te vragen bij de praktijk.
Naast de onderzoekskosten betaal je  rond de €20,- voor bloedprikken bij de prikpoli en eventueel nog verwerkingskosten.
Alleen testen voor vitaminen en mineralen komen in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraar. Alle overige onderzoeken worden doorgaans niet vergoed. Je kunt hierover eventueel navraag doen bij jouw zorgverzekeraar.

Darmonderzoek Pakket
Ben je nieuwsgierig hoe het er met jouw darmgezondheid voor staat?
Dan kan je het Darmonderzoek Pakket aanvragen. Dit omvat:
  1. Intakegesprek (kan door je zorgverzekeraar vergoed worden)
  2. Analyse darmflora + verteringsmarkers + ontstekingsmarkers darm + screening op vaak voorkomende parasieten en schimmels (candida)
  3. Beoordeling van de uitslag
  4. Opstellen van een persoonlijk behandelplan
  5. Bespreking van de resultaten en het behandelplan
Voor meer informatie, bel of mail naar de praktijk.